Elektrikli Bisiklet Akü Tamiri ve Batarya Yenileme Nasıl Yapılır?
Elektrikli bisiklet akü tamiri ve batarya yenileme nasıl yapılır? Bu soru özellikle elektrikli bisikletleri ile son günlerde menzil azalması, çekiş düşüşü, yavaşlama ve şarj olmama gibi sorunlar yaşayanların aklına geliyor. Nasıl ki otomobillerde akülerin belirli dönemlerde değişmesi gerekiyorsa veya cep telefonlarının bataryaları bir noktadan sonra performansı düşürerek ömrünü tamamladığını ifade ediyorsa aslında elektrikli bisikletlerde de durum pek farklı değil. Belirli bir şarj olma sayısı sonrasında elektrikli bisiklet akü ömrü de tamamlanır ve bu genelde 1000 ile 3000 arasındadır denebilir. Özellikle pandemiyle birlikte satış rakamları yükselen elektrikli bisikletler, toplu taşıma kullanmak istemeyenler, ekonomik bir şekilde kısa mesafeli yolculuk düşünenler ve park sorunundan hoşlanmayanlar tarafından oldukça fazla şekilde tercih edildi ve günümüzde de elektrikli bisiklet akü değişimi veya batarya yenileme nasıl yapılır şeklinde bilgi almaya çalışan bir kullanıcı grubu ortaya çıktı. Elektrikli bisiklet akü tamiri ve batarya yenilemesi nasıl yapılır bunu size servisimiz Teknoway’de gösterebiliriz ancak bu işlemler evde kullanıcının kendi başına yapmaya çalışacağı türden değildir ve uzmanlık gerektirmektedir.
Elektrikli bisikletlerde kullanılan aküler veya bataryalar görünüş olarak birbirinden farklı olsa da temel görevleri aynıdır: Motor ve diğer elektrikli aksamlara enerji sağlanır fakat kullandıkça veya herhangi bir sebeple hasar aldıkça elde ettiğiniz performans hiçbir zaman ilk günkü gibi olmaz. Belki ilk zamanlarda sunulan 30-35 km menzil sizin için yeterli oluyordu ancak düşen performansla birlikte gelinen 20 km’lik akü tamiri veya batarya yenilemesi yapmanız gerektiğini gösterir. Servisimiz Teknoway’de tüm elektrikli bisikletler için ücretsiz batarya ölçümü yaptırabilir ve en ucuz akü-batarya fiyatları alabilirsiniz. Teknoway sizi düşünerek parça değişimi önermek yerine öncelikle tamir yoluna gitmenizi tavsiye etmektedir. Satın aldıktan sonra 6 ayda veya bir senede performans kaybeden elektrikli bisikletler servisimizde incelenir ve sorun bataryadan kaynaklıysa size batarya değişimi veya akü yenileme yapmak yerine tamir ettirmeniz önerilir. Bu elbette çok daha düşük maliyetli ve teknik servis ortamımızda kolay bir şekilde yapabileceğimiz garantili bir işlemdir ve sizi çok daha büyük maliyetlerden kurtaracaktır.
Elektrikli Bisiklet Akü / Batarya Ölçümü
Elektrikli bisikletin aküsünün bittiği nasıl anlaşılır veya batarya kaç yıl dayanır şeklinde araştırma yapan birçok kullanıcı olduğuna eminiz. Bataryanın ömrünü belirleyen unsurlardan birisi sizin ne kadar sık şekilde şarj ettiğinizdir. Genelde tipik bir elektrikli bisiklet 1000 şarj sonrasında performans kaybetmeye başlayacaktır ve bu da her gün aküyü tamamen boşaltıp dolduran ve neredeyse üç yıl boyunca bu işlemi her gün tekrarlayan bir kullanıcı için geçerlidir. Hafta sonu kullanılmama gibi durumlarda ise süre beş yıla kadar çıkabilmektedir. Dolayısıyla arada bir kullanıyorum diyen kullanıcılar için 1-2 senelik bir dönem kesinlikle elektrikli bisiklet akü ömrü bitmesi için geçerli değildir. Böyle bir durumda fabrikasyon bir arıza olup olmadığı incelenmeli ve garanti süresi başlatılmalı, eğer garanti süresi sona erdiyse de bataryanın ömrünü neden erken tamamlandığı incelenerek önemler alınmalıdır. Bazı teknik bilgisi yeterli olmayan servislerde veya kullanıcının kendi başına yapacağı elektrikli bisikletin içini açma gibi işlemlerde yalıtım göz önüne alınmadığından sıvı teması sonrasında bu sorun ortaya çıkabilmektedir. Sıvı teması ile ilgili sorunlar kısa devre gibi hemen de ortaya çıkabileceği gibi zamanla oksitlenmeye bağlı olarak da gelişebilir. Bu nedenle ölçüm ve arıza tespitinin doğru yapılması gerekmektedir.
Elektrikli bisiklette akü veya bataryanın ömrünü tamamladığı nasıl anlaşılır diyorsanız bunun evde anlaşılabilme şansı yoktur. Parça değişiminden başka bir bilgisi olmayan servislere sorduğunuzda da “bunun aküsünün değişmesi lazım, batarya ömrünü tamamlamış” gibi cevaplar alırsınız. Elbette 4-5 yıl kullanılan bir elektrikli bisiklet aküsünü bitirmiş ve batarya ömrünü tamamlamış olabilir ancak süre daha erkense biz bunu servisimiz Teknoway’de özel batarya ölçüm cihazlarıyla tespit edebiliyoruz. Yani akü testi ve batarya kalibrasyonu gibi ölçüm işlemleri yaparak elektrikli bisikletinizdeki sorunun gerçekten bataryadan kaynaklanıp kaynaklanmadığına bakıyoruz. Bazı durumlarda batarya sağlam olabiliyor fakat BMS kartı arızası oluşabiliyor, batarya sıvı teması nedeniyle daha düşük verimde çalışabiliyor veya motordaki kirler yüzünden tam performans elde edilemiyor. Dolayısıyla elektrikli bisiklette yaşanılan her sorununun kaynağının batarya olarak düşünülmemesi gerekiyor ve Teknoway gibi profesyonel bir teknik serviste arıza tespiti yapılması gerekiyor. Aksi halde yeni bir batarya almış olsanız bile aynı eski sorunları yaşamaya devam edebilirsiniz.
Akü-Batarya Tamiri Mümkün mü? Nasıl Yapılır?
Genelde halk arasında akü-batarya tamiri olmaz şeklinde bir inanış vardır. Bu tam olarak doğru değildir. Elektrikli bisiklet aküleri veya bataryaları birçok tekrar şarj edilebilen pillerin çeşitli şekillerde (paralel veya seri bağlı gibi) bir araya getirilmesiyle üretilirler. Bazı durumlarda sıvı teması veya pilin kendisinden kaynaklı arızalar meydana gelebilir ve bu durum genel batarya arıza tespiti çalışmalarında düşük voltaj gibi ibarelerle kendisini gösterebilir. Özellikle yaklaşık ömrünü tamamlayacağı zamanlardan çok daha önce bir arıza yaşandıysa biz Teknoway olarak böyle durumlarda bataryayı oluşturan pilleri tek tek ölçerek arızalı pil hücresini buluyoruz ve bataryanızı kurtarıyoruz. Elbette arızalı pilin sökülmesi ve bağlantının yeniden yapılması teknik servis ortamı gerektiren işlemlerdir. Arıza giderildiğinde ölçüm değerlerine bakarak her şeyin yolunda olup olmadığını kontrol ediyoruz ve yalıtım işlemini gerçekleştiriyoruz. Yalıtım noktası önemlidir çünkü pillerin her zaman bir kılıf içinde bulunması gerekir ve bu kılıf sıvı temasına karşı bataryanın daha dirençli olmasını sağlar. Kullandığımız piller kendi kılıflarına sahiptir ancak bataryaların tekrardan kılıflanabilmesi her teknik serviste yapılamamaktadır. Teknoway olarak batarya tamirini gerçekleştirdikten sonra izolasyon sağlamak amacıyla özel kılıfa yerleştirerek yeniden paketleme gerçekleştiriyoruz ve tüm işlemlerimizi ikinci bir arızaya karşı garantili olarak gerçekleştiriyoruz.
Elektrikli bisikletlerde batarya doluluğu azaldıkça yani yüzdesel olarak şarjı azaldığında voltaj değeri de azalır ancak yüzde 5 seviyesinde olsanız bile sağlıklı bir batarya anakart ve motor gibi önemli bileşenlerin ihtiyaç duyduğu enerjiyi karşılar. Fakat genelde 30 hücreden oluşan bataryalarda 2-3 tanesinin bile arızalı olması ya voltaj, ya da depolama alanı olarak kendisini göstereceğinden bu kez şarjınız yüzde 30-40 arasıyken elektrikli bisikletin kendi kendine kapanması veya hızlanmama gibi sorunların ortaya çıkması mümkündür. Arızalı pillerin değişimi sonrasında her şey eskiye dönecektir. Günümüzde elektrikli bisiklet akü tamiri veya batarya yenileme işlemlerinin maliyetleri değişime göre çok daha düşüktür. Elinde yeterli teknik imkan ve teçhizat bulunmayan teknik servislerin doğrudan batarya değişimi önermesi sebeplerinin başında da bu işlemlerin zorluğu gelmektedir. Teknoway İstanbul Kadıköy’de 20 yıla yakın süredir cep telefonu teknik servisi olarak hizmet veren bir firmadır ve kendi beş katlı binasının bir katını elektrikli bisiklet teknik servisi işlemleri için kullanmaktadır. İstanbul’da veya Türkiye’nin herhangi bir yerinde elektrikli bisiklet batarya tamiri işlemlerinizi Teknoway’de yaptırabilirsiniz. Müşterilerimiz çağrı merkezinden ücretsiz kargo kodu alarak elektrikli bisiklet bataryası kargo ile tamir için bize gönderebilir ve garantili şekilde onarımı gerçekleştirebilirler. Elektrikli bisiklet batarya tamir ücreti ancak arıza tespiti yapıp hangi bataryaların bozuk olduğu ortaya çıktıktan sonra söylenebilmektedir. Ömrünü tamamlamış olan akü ve bataryalar için Teknoway olarak biz de değişim tavsiye ediyoruz.